Het Pauselijk Rome & More

Vandaag staat het Vaticaan op het programma. We hebben ook hiervoor al online vouchers gekocht, dus ....met en beetje geluk... zijn we zo binnen. We moeten om 10 uur bij hetVaticaanMuseum zijn, dus we zitten weer bijtijds aan het ontbijt. Een taxi is dit x niet nodig, want het Vaticaan ligt op loopafstand van het hotel.

Als we het St. Pietersplein oplopen geeft dat wel even een wowww momentje.

Uiteraard hebben we deze foto niet zelf gemaakt.We wilden wel, maar mochten van de Paus niet op het dak vandaag!

Wink

Het eerste wat je ziet, als je het plein oploopt is de St. Pietersbasiliek, met in het midden het beroemde balkon van de Paus.

Het 2e wat opvalt is de 40m hoge Egyptische Obelisk in het midden van het plein.

DezeVaticaanse Obeliskis in37 n. Chr. uitEgypte naar Rome gebracht door keizerCaligula. De obelisk stond oorspronkelijk in hetcircus van Nero, waar de oude Sint-Pieterskerk in de 4e eeuw gedeeltelijk overheen werd gebouwd.

Helaas hebben we, odm, niet zoveel tijd om hier rond te kijken, we moeten op zoek naar de ingang van het museum. We lopen een rondje over het plein en als we niets kunnen ontdekken vragen we het na in het kantoor van de Vatican Police. We moeten het plein af en dan om de muur van het Vaticaan heen lopen.

De rij mensen die dan tevoorschijn komt is gigantisch, maarrrrr wij hebben vouchers, dus we sprinten de rij voorbij en komen dan keurig bij de ingang van het museum uit.

We hebben slechts 1 iemand voor ons bij de kassa, maar dat is slechts bij de kassa. Als we eenmaal door de toegangspoortjes heen zijn en de borden Capella Sistina volgen komen we in een broeikas met zachtjes vooruit schuifelende mensenmassa terecht. Woojoohhh. Het is zoo druk, dat het bijna onmogelijk is dingen goed te bekijken en om foto's te maken.

Het Pauselijk wapen van Paus Leo XIII (1810-1903)

Galerie van de geografische kaarten.

Als we een klein half uurtje geschuifeld hebben komen we dan toch eindelijk aan bij de Sixtijnse Kapel. De Sixtijnse kapel is de zaal waar de bisschoppen in conclaaf komen als er een paus gekozen moet worden, maar het was ooit de privé-kapel van paus Sixtus IV. Okayyy, zoals verwacht zijn we niet de enige. Het staat bom en bomvol en we worden door de Vatican Police (?) naar de zijkanten van de zaal gedirigeerd. No photo's, Move to the center of the Chapel, Cover your shoulders, Silence please! We worden gedrild, dat is wel duidelijk. Aan de meeste geboden kunnen we ons wel houden, maar geen foto's??

Surprised
Wat denk je zelf??
Tongue Out
Als het niet openlijk mag, dan doen we het stiekum....

Het plafond van de Sixtijnse Kapel met De Scheppingvan Michaelangelo, die hier 4 jaar voor op zijn rug lag (1508-1512)

Het laatste oordeel ~Michelangelo

Als we de Sixtijnes kapel weer uit zijn, schuifelen we met de mensenmassa (ong 20.000 bezoekers per dag!)weer verder door dit gegantisch grote museum.

We komen langs de bibliotheek..

...én langs het Pauselijke wapen met de 2 gekruiste sleutels

We lopen even door de tuin...Cortilla della Pigna

Dit plein dankt zijn naamaande dennenappel ('la pigna') uit het atrium van de oude St.­Pieter. Sinds de sloop van de kerk siert de dennenappel de trap van Michelangelo, die naar de Nicchione leidt.

Ceasar Augustus

We gaan weer naar binnen en vervolgen onze schuifeltocht door de beeldengalerij van Canova

De ronde zaal...

De Schepping ~ Michelangelo

Het museum is zoo gigantisch groot, zoo gigantisch warm en er lopen zoo gigantisch veel mensen dat we er ineens helemaal klaar mee zijn. We gaan eruit! Niet dat dát nu zo makkelijk is.... We volgen de borden Uscita, maar volgens mij lopen we nog een half uur voor we daadwerkelijk bij de bekendewenteltrap van Giuseppe Momo zijn.

Eenmaal buiten hebben we dorst, véél dorst. We ploffen bij het eerste de beste restaurantje recht voor de ingang van het museum neer. Ben wil een biertje, Mitchell een Cola en Marley en Anje een ijsthee, die wel in een héle leuke mok zit...

Quanto costa?? € 33,- !!

Embarassed
Proost!!
Wink

We lopen weer terug naar het St. Pietersplein om nog wat rond te kijken en foto's te nemen. We willen graag de St. Pieterskerk in, maar de rij iszo idioot lang, daar gaan we met deze 38*C maar even niet aan beginnen.

Rondom het Sint-Pietersplein staan tweecolonnades. Deze twee colonnades lopen van de Basiliek naar het begin van het plein. De poten van colonnades bestaan uit zuilen en pilaren. Op de colonnades staan maar liefst 140 beelden van Katholieke heiligen. In het midden vormen de Colonnades en halve cirkel, waarvan de fonteinen de middelpunten zijn.

Op het plein staat ook deVaticaanse Obelisk. De obelisk komt oorspronkelijk uit Egypte en staat op het midden van het plein. De obelisk is 40 meter hoog en weegt 340 ton. In 37 n.Chr. is hij naar Rome gebracht.

Op de obelisk is de vloer zo betegeld dat er lijnen zijn naar de 4 windrichtingen.

Aan de zijkanten van obelisk staan twee fonteinen. Deze fonteinen zijn allebei precies hetzelfde. In 1612 kwam de eerste fontein,ontworpen doorCarlo Maderno. In 1675 werd een tweede fontein gebouwd die precies moest lijken op de eerste. Deze fontein werd gebouwd door Bernini. De tweede werd gebouwd om de plein weer symmetrisch te krijgen. Per minuut gaat er 38000 liter water door de fonteinen heen. De fonteinen kunnen een hoogte van 14 meter bereiken. Het water dat in de fonteinen zit, komt uit hetMeer van Bracciono.

Vanaf het St. Pietersplein lopen we naar Castel d'Angelo (de Engelenburcht)

De Engelenburcht ontleent zijn naam aan eenlegende.Op kerstdag 590 hieldPaus Gregorius I een grote plechtige kerkelijke optocht omGodte smeken een einde te maken aan de pestepidemie. Bovenop hetmausoleum verscheen deaartsengel Michaël.De engel stak zijn zwaard in de schede, wat betekende dat Gregorius' bede was verhoord en de strijd tegen de pestepidemie voorbij was.Paus Pius IIliet op de plaats waar de aartsengel zou zijn verschenen eenkapel bouwen. Het beeld uit 1752 van de aartsengel Michaël dat bovenop het gebouw staat is van de hand vanPieter Antoon Verschaffelt.

De Engelenburcht wordt met de andere oever van deTiber verbonden door dePonte Sant' Angelo (de Engelenbrug). Wanneer je de brug ovrsteekt zie je aan beide kanten 10 engelen, gemaakt door leerlingen van Bernini.

De Engelen dragen elk een van de wapenen van Christus, voorwerpen die te maken hebben met de lijdenstijd van Jesus.

Als we genoeg gezien hebben gaan we op zoek naar een taxi die ons naar het Piazza del Popolo kan brengen. We hebben er snel 1 gevonden, maar € 23 vinden we iets te veel van het goede. De volgende die langs komt heeft het beter begrepen, voor € 10 brengt hij ons weg!

Laughing

Santa Maria del Popolo

Nadat we wat gegeten hebben gaan we lopend naar het Piazza di Spagna, met de Fontana della Barçaccia...

... en de Scalinata Della Trinità de Spagna (Spaanse trappen)

Inmiddels is het laat in de middagende warmte, de drukte én de gelopen kilometers eisen hun tol. We nemen een taxi terug naar het hotel. We rusten even lekker uit in de koelte van de kamer en eten wat in de buurt van het hotel.

De rest van deze laatste avond brengen we door op het dakterras....

** Voor nóg meer foto's van deze dag, kijk bij Foto's Het Pauselijke Rome & More.

Marion

Weer erg indrukwekkend! !!